Ha az ember kilép a társadalomból, akkor látja, mi a baj vele és min kell változtatni

ugytudjuk.hu 2020-01-19 07:00:00.000000
Volt egyszer hippi világ, ahol a tini lányok felvették nagymamájuk színes szoknyáit, elhagyták a kozmetikai szereket és főleg a melltartót.

Hálás téma volt a sajtóban a hatvanas években csúcsra járatott hippi életforma. Nálunk csövesnek, jampecnek, huligánnak nevezték azt a néhány elszánt fiatalt, aki színes inget vett fel, megnövesztette a haját és trapéznadrágban flangált. A miénknél innovatívabb, ezért szerencsésebb nyugati társadalmakban a hippiknek sikerült behatolniuk a rendszer finom szöveteibe is.   

A szubkultúra ideológia előzményeként a beatmozgalom említhető, fő szószólóként pedig Allen Ginsberg amerikai költő. Éles töltetet a 60-as években kapott a mozgalom. Amikor kiderült, hogy a rövidlátó és egyre képmutatóbb jobboldali konzervativizmus a fejlődés gátjává vált. Az USÁ-ban voltak a legdühösebbek a fiatalok. Azt látták, hogy tévékben népbutító sorozatok mennek, a kritikus filmeket cenzúrázzák, vagy betiltják. A sajtóban pedig kommunistaellenes hisztériával, gyűlöletkampányokkal fedik el a valós társadalmi feszültségeket (nincs új a nap alatt...).

A szubkultúra tűzvész gyorsasággal terjedt, a vietnami háború idején az ifjúsági lázadás meghatározóvá politikai és ellenzéki elemmé vált. Ekkor csapott le a hatalom, sortüzek dördültek az egyetemi campusokon, diákok vére hullt (Eper és vér, Zabriskie Point). Angliában a CND (Campaign for Nuclear Disarmement – Kampány a Nukleáris Fegyverkezés Csökkentéséért) mozgalom lett a vivő erő, ez rázta fel és meg a szunnyadó társadalmat. A tiltakozás főleg a beatzenében manifesztálódott, a Beatles mellett a Rolling Stones, a Who és Jimi Hendrix formációja fogalmazott meg éles társadalomkritikát.  Amerikában ezt az utat legkeményebben a Doors követte. A hippik mégsem erre, sokkal inkább a Grateful Dead, Janis Joplin és Canned Heat blues-zenei világra hangolódtak.  

Lazaságuk sok kortársat taszított, viták, bírálatok is voltak. Kívülállásukat úgy fogalmazták meg, hogy csak így szemlélhető objektíve egy társadalom. „Ha az ember kilép belőle, akkor látja, mi a baj vele és min kell változtatni" – mondták. És elkezdtek változtatni. Legfeltűnőbben az öltözködésen. Az addig szinte kötelezően harmincéves nővé rúzsozott, kontyos-kosztümös tini lányok felfedezték és fel is vették nagymamájuk színes szoknyáit, elhagyták a kozmetikai szereket és főleg a melltartót.

A természetes hajzuhatag lett a mérvadó (Hair). A hippik behatoltak a társadalom finom szerkezetébe is (családpolitika), létrehozták a kommunákat. Ezzel új életformát mutattak, a teljes szabadság-szabadosság irányába. A kommunák kitermelték azt a női elitet, amely aztán fellép szinte minden fórumon a nők egyenjogúságáért. Előfordult, hogy szépségkirálynő választásokat „Hús! Élő hús!"  táblákkal zavartak meg, bekerülvén a délutáni híradókba.

Hippik Nem Yorkban - 1968

Pszichedelikus szerek és zenék, transzcendens álmok és élethelyzetek: ebben volt a fő erejük és ez lett a romlásuk. „Az LSD és a marihuána olyan nálunk, mint vécépapír a klozeten"- mondta el az újságírónak az egyik kommuna vezetője, aki a riportot is belőve adta. Kialakultak a hippi-negyedek a nagyvárosokban: Los Angelesben a Sunset Strip, vagy a Haight-Ashbury San Franciscóban, a The Grove Londonban.

Itt adták el a megtermelt zöldséget a kommunák, majd megvásárolták a szükséges eszközöket és persze a „füvet". Posztereket készítettek, jóga és meditációs tanfolyamokat indítottak unatkozó középosztálybeli hölgyeknek és uraknak. John Lennon és George Harrison ekkor és itt merítette korai keleti, misztikus ismereteit, eljutva a hindu vallásig.  

Patti Boyd és George Harrison a Haighton

„Virág a hajban, szerető a karban" – így volt tanácsos belépni a Haight-re. A híres beatle, George Harrison kiváncsiságból megtette. Mint mondta, nagy élményt várt, a limuzinban egy kis port is magához vett, hogy erős legyen a feeling (érzés). Barátnője, Patti Boyd ölelgette, társaságukban volt Derek Taylor közíró és Neil Aspinell road is. A Haight és a Masonic sarkán szálltak ki a limóból, majd besétáltak a területre. Eleinte nem volt gond, nem ismerték fel a csapatot. Majd amikor igen – körbe vették Harrisont és zenét követeltek tőle. Bele is kezdett a Baby You're A Rich Man-be, de az LSD már erősen hatott, nem emlékezett a szövegre.

Vissza is adta a gitárt, mire a tömeg pfujolni kezdett. „Pattanásos kamaszok ordítoztak, nekem ez túl sok volt" mondta az incidens után. A hippi eszménynek, a béke, szabadság, szeretkezés (Peace, Love - Not War!) a Manson-banda adta meg a tőrdöfést. A kommuna női tagjai 1969-ben brutálisan lemészárolták a 26 éves Sharon Tate terhes színésznőt és barátait.

Susan Atkins, a Manson-banda gyilkológépe

A magyar hippi történelem nem bővelkedik fordulatokban. A beatzene szerencsére nem állt meg a vasfüggönynél, 1965-ben már a Metró, Illés, Omega döngetett a fővárosban. A hippik külsődleges kellékei is bejutottak – ruházat, hajviselet - de arra ügyeltek, hogy az ideológia ne kapjon teret. De utóbbi mégis beszivárgott, elsősorban az amatőr művészeti mozgalomba, majd a népművelésbe, a színjátszásba és az amatőr filmezésbe.

A budapesti Orfeo-ügy (1972) jelezte, hogy a rendszer nem tűri az önjárást, a szabad véleményt. Malgot István szobrász, az Orfeo-csoport tagja egy interjúban elmondta, hogy szabályos hajtóvadászatot indítottak ellenük a pártsajtóban (más nem is volt), majd a rendőrségi kihallgatások következtek. A művészeket zaklatták, börtönbüntetést is kiszabtak. A hippi életérzés nyári táborokban, zártkörű házibulikban, művészeti csoportokban jelent meg, nyomokban. A rendszer kétarcúságára (ez is ismerős...) jellemző momentum, hogy míg a hippiket üldözték, a Hair című hippi-filmet bemutathatták a mozik.

Amitől Kádárék a legjobban tartottak, az az 1968-as diáklázadások hatása volt. Végig söpört Európán, eljutott hozzánk is, felszámolták. Joggal gondolhattuk, hogy 2018-ban, az 50. évfordulón minderről megemlékeznek, akár hivatalosan is. Hiszen a változások, közte az 1989-es fordulat, szellemi előkészítője volt az 1968-as ifjúsági forradalom. De Magyarországon minderről hallgattak.

Mintha nem is lett volna.

Szólj hozzá!

Egy szombathelyi covidos beteg halála után 9 nappal tudta csak meg a család, hogy mi történt

Ez is csak annak volt köszönhető, hogy a családtagok rendíthetetlenül hívták a kórházat. Az önkormányzat már elhamvasztásra küldte az elhunytat, amire a hozzátartozók egyáltalán tudomást szereztek a gyászhírről.

A SÁRVÁRI POLGÁRMESTER A TERVEZETT MUNKÁSSZÁLLÓRÓL: HANGULATKELTÉS!

Kondora István azt mondja, olyan megoldást terveznek, amely mindkét fél számára megnyugtató lesz.

ALMAFA NŐJNAGYRA
valami lófasz

valami lófasz bf

sfsdfsdfs

dfgfdgdf

qwe

eqwe

aaaaaa

aaaaaaaaaaa

Ezeket az alkatrészeket fogják Szombathelyen gyártani az elektromos autókba

Ha elektromos autót vennél a jövőben, ezen komponensek készültek a városodban

Már a tévécsatornákon is azt üzenik, hogy maradjunk otthon

Az üzenet főleg a csatornák logói mellett jelenik meg.

asd

asd

test67

test67